Mental processes and understanding of text structure

Awat Ahmad Mohammed Saleh

Saladin University

Abdulwahid Mushier Mahmoud Dizayee

Saladin University

DOI: https://doi.org/10.25130/lang.7.3.4

Keywords: Mental Operations, Text-Discourse, newro Pragmatics


Abstract

The title of the research is (Mental processes and understanding of text structure) Mental processes are the events that go on in the brain from the time stimuli enter until the moment decisions are made and reactions to stimuli. We understand linguistic expressions in some way every day without realizing how this process is done. In understanding the text, the reader seeks to understand the intention of the sender, and this process is done in the mind. It depends on the individual's ability and scientific background Every individual is governed by the mind and our thoughts are evaluated by the mind, and the mind controls our decisions, so understanding this process expands our horizons of thinking and saves us from many problems. In this article, it is assumed that the area responsible for understanding plays a role in understanding, so our understandings will be different in the text. The second part is about the brain and understanding the text in a practical way with the conclusion and summary of the discussion in Arabic and English.


References

١-سەرچاوە عەرەبییەکان :

١-اكرام بن سلامة (2008) المنطلقات اللغوية لتحليل الخطاب الشعري في النقد القديم ، الموشح للمرزباني نموذجا،رسالة ماجستيرجامعة تلمسان، الجزائر .

٢-أوليفيي روبو (2002) لغة التربية تحليل الخطاب البيداغوجي، ترجمة عمر أوكان، أفريقيا اللنشر، القاهرة .

٣-بهاءالدین محمد مزید (٢٠١٦) ادوات تحلیل الخطاب، مجلە فصول العلمیە المحکمە فی النقد الادبی،الهیئە المصریە العامە للکتاب، المجلد (١/٢٥) العدد ٩٧ .

٤-حامد سليمان حمد (٢٠١٢) علم النفس الرياضي ، ط١، دمشق ، سوريا ، دار العراب ودار نور للدراسات والنشر والترجمة .

٥-رافد مهدي قدوري (2012) جوهر التعلم الحركي ، ط 1، مطبعة جامعة ديالى، العراق .

٦-رافع النصير الزغلول وعماد عبد الرحيم الزغلول (٢٠١٤) علم النفس المعرفي،دار الشروق للنشر و التوزیع .

٧-صلاح فضل (٢٠٠٣) بلاغە الخطاب و علم النص، دار الکتاب المصری، القاهرە و دار الکتاب اللبنانی، ط١، بیروت .

٨-عبد الرحمان عيسيوي (١٩٨٤) علم النفس بين النظرية والتطبيق،دار النهضة العربية للنشر و التوزيع.

٩-علي يوسف حسين (٢٠١٥) دراسات متقدمة في علم النفس الرياضي ، ط :١ العراق ، النجف ، دار الضياء للطباعة .

١٠-كامل محمد محمد عويضة (٢٠١٥) سيكولوجية العقل البشري، مراجعە ا.د. محمد رجب بیومی، دار الکتب العلمیە. بیروت لبنان، .

١١-محمد بازي (٢٠١٠) تقابلات النص وبلاغة الخطاب نحو تأويل تقابلي، الدار العربية ناشرون، ط.1، لبنان .

١٢-محمد عثمان نجاتي (1980) الإدراك الحسي عند ابن سينا: بحث في علم النفس عند العرب، دار الشروق، ط.1، القاهرة .

١٣-محمد قاسم عبد الله (2004) سيكولوجية الذاكرة: قضايا واتجاهات حديثة المجلس الوطنى للثقافة و الفنون و الاداب .

١٤- وجية محجوب (٢٠١٤) التعلم الحركي الذاكرة الدوافع النقل التحفيز اليقظة، دار الکتب المصریە.

٢- سەرچاوە ئەوڕوپییەکان :

-BLOOM (B.S) ; (1979) Caractéristiques individuelles et apprentissage scolaire, Paris, Fernan Nathan .

-CARELL ( P. L ) (1990); ” Rôle des schémas du contenu et des schémas formels ” , le français dans le monde, recherches et application, février – mars

-GREBOT ( E ) (1994) ; Images mentales et ,stratégies d’apprentissage, Paris, ESF,

-Hartmann P (1968 ).Textlinguistik als linguistche Aufgabe ,s100

-J.Dubois et autres(1982) ; Dictionnaire de linguistique et science du langage-Larousse-France-Edition

-Julia Kristiva (1981) el texto de novela. Trad. Barcelona.

-LE GENDRE ( R ) (1993) ; Dictionnaire actuel de l’éducation, Montréal, Guérin,

marefa.org

-Michel de Coéffé (1993 )” Guide des méthodes de travail “, Paris, Dunod

-R. Galisson &D .Coste (1976) ;Dictionnaire de didactique des langue-Hachette.

-SCHMITT ( M.P ) (1982 ), VIALA ( A ); Savoir – lire, Paris, Didier.

- VIGNER ( G ) (1979) ; Lire du texte au sens, Paris, CLE international.

Arabic Reference :

-Abd al-Rahman al-Isawi (1984), Psychology between Theory and Practice, Dar al-Nahda al-Arabiyya for Publishing and Distribution.

-Ali Youssef Hussein (2015) : Advanced Studies in Sports Psychology, vol. 1, Iraq, Najaf, Dar Al-Diyaa for Printing.

-Bahaa El-Din Mohamed Mazyed (2016) Discourse Analysis Tools, Fosoul Al-Alamyah Refereed Journal of Literary Criticism, The Egyptian General Book Authority, Volume (25/1) No. 97.

-Hamed Suleiman Hamad, (2012) Sports Psychology, 1st Edition, Damascus, Syria, Dar Al-Arab and Dar Nour for Studies, Publishing and Translation.

-Ikram bin Salama (2008) Linguistic starting points for analyzing poetic discourse in ancient criticism, Al-Marzbani's muwashshah as a model, master's thesis, University of Tlemcen, Algeria.

-Kamel Muhammad Muhammad Awedah, (2015) The Psychology of the Human Mind, review by Prof. Dr. Muhammad Ragab Bayoumi, Scientific Books House. Beirut, Lebanon.

-Muhammad Bazi, (2010) Contrasting Text and Rhetoric of Discourse towards a Contrastive Interpretation, Al-Dar Al-Arabiya Publishers, Lebanon, 1st edition.

-Muhammad Othman Najati (1980), Perceptual Perception in Ibn Sina: A Research in Psychology among the Arabs, Dar Al-Shorouk, Cairo, 1st edition.

-Muhammad Qasim Abdullah (2004), The Psychology of Memory: Recent Issues and Trends, The National Council for Culture, Arts and Literature.

-Rafi Al-Naseer Al-Zaghloul and Emad Abdel-Rahim Al-Zaghloul, (2014) Cognitive Psychology, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution .

-Rafid Mahdi Qaddouri (2012) : The Essence of Motor Learning, 1st Edition, Diyala University Press, Iraq .

-Robo, Olivier (2002) The language of education, the analysis of pedagogical discourse, translated by Omar Okan, Africa Publishing, Cairo.

-Salah Fadl Al-Balaghah (2003) Al-Khattab wa Al-Nass, Dar Al-Kitab Al-Masry, Cairo, and Dar Al-Kitab Al-Lubnaani, Beirut, 1st edition.

-Wajeeh Mahgoub (2014), Motor Learning, Memory, Motivations, Transfer, Motivation, Vigilance, Egyptian Book House.