Semantic and Rhetorical Persuasive Methods in Qassim Amin Al-Hajjaji Writings

Samer Abbas Hussein

Tikrit University/ College of Education for Women

DOI: https://doi.org/10.25130/Lang.8.4.3

Keywords: Semantic, Qassim Amin Al-Hajjaji


Abstract

In the Name of God, the Most Gracious, the Most Merciful, and peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and his companions.

After that,

Qasim Amin (1863-1908) is considered one of the most prominent social reformers in Egypt and the Arab world. His opinions sparked a lot of controversy, since the beginning of his call for women's liberation in 1899. In addition to the attacks and angry reactions he faced against his calls and ideas, he was able to influence Egyptian society through his writing style and create radical changes in it. Therefore, it was necessary to pay attention to his persuasive argumentative discourse and the language that shaped this discourse.

These argumentative discourses belong to social argumentation, and they deal with purely social topics. The author came up with new reformist ideas that contradicted the customs and traditions of society and clashed with them. This made him resort to employing arguments of various kinds to achieve harmony and the support of the recipients and to be able to convince them mentally of these ideas and to influence their behavior practically.

Social argumentation includes more than the issue of women, which the author's name is associated with, especially the issues of Arab society in general and Egyptian society in particular, such as: education, education, unemployment and corruption in all its fields, and other topics that the author dealt with.


References

ابن هشام الانصاري. (1991م). مغني اللبيب. بيروت: دار الجبل.

ابن يعيش. (2001م). شرح المفصل. بيروت : دار الكتب العلمية.

ابو هلال العسكري. (1952م). كتاب الصناعتين. مصر: دار الاحياء.

أحمد الهاشمي. (2001م). جواهر البلاغة. بيروت: دار إحياء التراث العربي.

القزويني. (1996م). الإيضاح. مكتبة الآداب.

المركز العربي للبحث والنشر. (1984م). تحرير المرأة. القاهرة: المركز العربي للنشر والبحث.

الوظيفة الحجاجية في شعر شهاب الدين العزازي (710هـ ) ، م.د. وسام سعود حسين ، مجلة بحوث اللغات ، المجلد السابع ، العدد الأول ، ٢٠٢٣م.

جورج لايكوف. (2009م). الاستعارة التي نحيا بها. تونس: دار توبقال للنشر.

حفني شرف. (1972م). التصوير البياني. القاهرة: مكتبة الشباب.

ستيفن أولمان ترجمة : كمال بشر. (1997م). دور الكلمة في اللغة. مصر: دار غريب.

شكري مبخوت. (2010م). نظرية الحجاج في اللغة. مجلة كلية الآداب.

عبد القاهر الجرجاني. (1988م). أسرار البلاغة. بيروت: دار الكتب العلمية.

عبد القاهر الجرجاني. (1988م). أسرار البلاغة. بيروت: دار الكتب العلمية.

عبد الله صولة. (2010م). البلاغة العربية في ضوء البلاغة الجديدة. الأردن : عالم الكتب الحديث.

عبد الله صولة. (2010م). البلاغة العربية في ضوء البلاغة الجديدة. الأردن: عالم الكتب الحديث.

عبد الهادي الشهري. (2004م). استراتيجيات الخطاب. بيروت: دار الكتب الجديدة.

عبد الهادي الشهري. (2004م). استراتيجيات الخطاب. بيروت: دار الكتب الجديدة.

عبد الهادي الشهري. (2010م). آليات الحجاج وأدواته. الأردن: عالم الكتب الحديث.

عدنان الجبوري. (1999م). دور التكرار في خطاب المجادلة العربي. مصر: بحث منشور .

علي عمران. (2009م). حجاجية الصورة الفنية في الخطاب الحربي. سوريا: دار نينوى.

قاسم أمين. (1984م). المرأة الجديدة. القاهرة: المركز العربي للبحث والنشر.

قاسم أمين. (1984م). تحرير المرأة. القاهرة: المركز العربي للبحث والنشر.

قاسم أمين. (2006م). أسباب ونتائج وأخلاق ومواعظ. مصر: دار الشروق.

محمد عمارة. (2006م). أخلاق ومواعظ. مصر: دار الشروق.

محمد عمارة. (2006م). أسباب ونتائج وأخلاق ومواعظ. مصر: دار الشروق.

هدى عبد الغني. (2011م). تحليل خطاب الحجاج الاجتماعي في مؤلفات قاسم أمين. القاهرة: مكتبة الآداب.

References

Ibn Hisham Al-Ansari. (1991AD). Labib singer. Beirut: Dar Al-Jabal.

Ibn yaish . (2001AD). Detailed explanation. Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah.

Abu Hilal Al-Askari. (1952 AD). The book of the two industries. Egypt: Dar Al-Ahya.

Ahmed Al Hashemi. (2001AD). Jewels of eloquence. Beirut: house of Arab heritage revival.

Al-Qazwini. (1996AD). Clarification. Arts Library.

Arab Center for Research and Publishing. (1984AD). Women's liberation. Cairo: Arab Center for Publishing and Research.

George Lakoff. (2009AD). The metaphor we live by. Tunisia: Toubkal Publishing House.

Hafni Sharaf. (1972 AD). Graphic photography. Cairo: Youth Library.

Steven Ullman Translated by: Kamal Bishr. (1997AD). The role of the word in language. Egypt: Dar Gharib.

Shukri Mabkhout. (2010AD). Argumentative theory of language. College of Arts Magazine.

Abdul Qahir Al-Jarjani. (1988AD). Secrets of rhetoric. Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah.

Abdul Qahir Al-Jarjani. (1988AD). Secrets of rhetoric. Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah.

Abdullah Sula. (2010AD). Arabic rhetoric in light of the new rhetoric. Jordan: The Modern World of Books.

Abdullah Sula. (2010AD). Arabic rhetoric in light of the new rhetoric. Jordan: The Modern World of Books.

Abdul Hadi Al Shehri. (2004AD). Discourse strategies. Beirut: New Book House.

Abdul Hadi Al Shehri. (2004AD). Discourse strategies. Beirut: New Book House.

Abdul Hadi Al Shehri. (2010AD). Pilgrimage mechanisms and tools. Jordan: The Modern World of Books.

Adnan Al-Jubouri. (1999AD). The role of repetition in Arabic argumentative discourse. Egypt: published research.

Ali Imran. (2009AD). The validity of the artistic image in military discourse. Syria: Nineveh House.

Qasim Amin. (1984AD). The new woman. Cairo: Arab Center for Research and Publishing.

Qasim Amin. (1984AD). Women's liberation. Cairo: Arab Center for Research and Publishing.

Qasim Amin. (2006AD). Causes, consequences, morals, and morals. Egypt: Dar Al-Shorouk.

Muhammad Amara. (2006AD). Morals and sermons. Egypt: Dar Al-Shorouk.

Muhammad Amara. (2006AD). Causes, consequences, morals, and morals. Egypt: Dar Al-Shorouk.

Hoda Abdel Ghani. (2011AD). Analysis of the social discourse of pilgrims in the works of Qasim Amin. Cairo: Library of Arts.