The effect of the strategy of creating mental links in developing reading skills among sixth grade primary school students
Nour Firas Abdul Karim Shabib
Tikrit University/ College of Education for Women
DOI: https://doi.org/10.25130/Lang.9.1.6
Keywords: impact, strategy, mental links, skills, reading
Abstract
The study aimed to identify the effect of the strategy of creating mental links in developing reading skills among sixth-grade primary school students. The researcher adopted the experimental method with partial control, because it is the appropriate method for research procedures and reaching results. The research community consists of sixth-grade primary school students affiliated with the General Directorate of Salah al-Din Education, for the academic year (2023-2024 AD). The researcher intentionally chose Birds of Paradise Primary School, due to the presence of more than one sixth-grade primary school class. After conducting the draw, the researcher randomly chose experimental class (A) with (35) students after excluding (3) of the failed students, and control class (B) with (35) students after excluding (1) failed student.
The researcher identified the scientific material that the students of the two research groups will study during the experiment in the reading curriculum for the sixth grade of primary school within the first three topics of the reading subject for the year (2023-2024 AD), and relied on the method by which the information that answers the researcher’s questions or tests his hypotheses is collected, also called measurement methods such as questionnaires, interviews, observation and tests.
After analyzing the results, it became clear that the average scores of the experimental group students who studied using the mental links strategy in the achievement test were (18.09), and the average scores of the control group who studied using the traditional method were (14.03). When using the t-test for two independent samples to determine the difference between the two groups, it appeared that there was a statistically significant difference in favor of the experimental group, as the calculated t-value (11.515), at a significance level of (0.05) and with a degree of freedom of (68) is greater than the tabular t-value of (1.980). Thus, the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted due to the existence of a statistically significant difference at a level of (0.05) between the average scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group. The researcher believes that the reasons for their superiority may be due to the following reasons: 1. Organizing the educational material within this strategy and dividing it into parts and in successive steps has the greatest impact on understanding and absorbing the study material,
References
ابن منظور، م. م. (1414هـ). لسان العرب. الحواشي لليازجي وجماعة من اللغويين. بيروت: دار صادر.
أبو حويج، م. وآخرون .(2002). القياس و التقويم في التربية وعلم النفس. الأردن: الدار العلمية الدولية للثقافة.
الأصفهاني، ح. م. (1412هـ) المفردات في غريب القرآن، المحقق: صفوان عدنان الداودي، ط1، دار القلم، الدار الشامية - دمشق بيروت.
التميمي، ع. ج. م. (2012). التربية وحقوق الإنسان. بغداد: دار العلم للطباعة والنشر.
حمادنه، م. م، وعبيدات، خ. (2012)، مفاهيم التدريس في العصر الحديث، طرائق، أساليب، استراتيجيات، عالم الكتب الحديث، الأردن.
داود، ع. (2011). مناهج البحث العلمي والتربوي. الأردن: دار أسامة للطباعة والنشر.
زاير، س. ع. فرحان، ن, د. والزلزلي، ا. غ. (2021) التصاميم التعليمية والتعليم ثنائي اللغة الجانب العملي. بابل- العراق: دار الصادق الثقافية.
زاير، س. ع. فرحان، ن. د. والزلزلي، ا. غ. (2021) التصاميم التعليمية والتعليم ثنائي اللغة الجانب العملي. بابل: دار الصادق الثقافية.
سعيدي، ا. والحوسنية، هدى. (2016). استراتيجيات التعلم النشط استراتيجية مع الأمثلة. الأردن: دار المسيرة.
عبد الرحمن، أ. ح. وزنكنة، ع. ح. (2007). الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية. بغداد: دار الوفاق.
عبد الصاحب، إ. م. وآخرون. (2012). ماهية المفاهيم واساليب تصحيح المفاهيم المخطوءة. الأردن: دار صفاء.
العتيق، ي. م، القراءة البدء والاستمرار، الرياض، 1412.
عطية، م. ع. (2008م). مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها. عمان: دار المناهج للنشر.
علي، م. س. (2011). اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس. الأردن: دار المسيرة.
عمار، س. (2002م). اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية. بيروت: مؤسسة الرسالة.
غازي، ا. (2004). فاعلية برنامج تدريبي مقترح لإدارة التعلم النشط في تنمية الأداء التدريسي للمعلمين أثناء الخدمة. مجلة كلية التربية بنها، 14، (57).
القريشي، م. ع. (2016). أثر استراتيجية فجوة المعلومات في دافعية تلميذات الصف الخامس الابتدائي نحو مادة العلوم.مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية. 298.
اللقاني، أ. ح. والجمل، ع. أ. (2003). معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس. القاهرة: عالم الكتب.
مدكور، ع. أ. (2007م). طرق تدريس اللغة العربية. عمان: دار المسيرة.
همام، ط . ( 1984). سين وجيم عن مناهج البحث العلمي. الاردن: مؤسسة الرسالة. دار عمان.
Sources
Zayer , S. A. Farhan, N. D. and Al-Zalzali , A. G. ( 2021). Educational designs and bilingual education: the practical side . Babylon-Iraq: Dar Al-Sadiq Cultural House .
Zayer , S. A. Farhan , N. D. and Al - Zalzali , A. G. (2021) Instructional Designs and Bilingual Education: The Practical Side . Babylon: Al-Sadiq Cultural House.
The antique Y.M. , Reading: Beginning and Continuing , Riyadh, 1412.
Saidi, A. Al-Hosania , Hoda . (2016) . Active learning strategies strategy with examples . Jordan: Dar Al Masirah.
Madkour , A. A. ( 2007 AD ). Methods of teaching Arabic language . Amman: Dar Al Masirah.
Ibn Manzur , M.M. ( 1414 AH ) . Lisan al-Arab . Footnotes by Al-Yaziji and a group of linguists . Beirut: Dar Sadir .
Hamam, T. (1984). Seen and Jim on Scientific Research Methods . Jordan: Al-Risala Foundation. Amman House.
Hamadneh , M.M. , and Obaidat, K.H. ( 2012), Teaching concepts in the modern era, methods, approaches, strategies , Modern World of Books, Jordan.
Ghazi, A. (2004). The effectiveness of a proposed training program for managing active learning in developing the teaching performance of in-service teachers . Journal of the Faculty of Education, Benha, 14, (57).
Dawoud, A. (2011). Scientific and Educational Research Methodologies . Jordan: Osama Printing and Publishing House.
Attia, M. A. ( 2008 AD ). Language communication skills and teaching them . Amman: Dar Al Manahj Publishing.
Ammar, S. ( 2002 AD). Modern trends in teaching the Arabic language . Beirut: Al-Risala Foundation.
Al-Qurashi, M. A. ( 2016 ) . The effect of the information gap strategy on the motivation of fifth-grade primary school girls towards science . Lark Journal of Philosophy, Linguistics and Social Sciences . 298.
Al-Laqani , A. H. and Al -Jamal, A. A. ( 2003 ) . Dictionary of educational terms known in curricula and teaching methods . Cairo: Alam Al-Kutub.
Al-Isfahani, H.M. ( 1412 AH ) Al-Mufradat fi Gharib al-Quran, edited by: Safwan Adnan al-Dawudi, 1st ed., Dar al-Qalam, Dar al-Shamiya - Damascus, Beirut .
Ali, M. S. (2011). Modern trends and applications in curricula and teaching methods . Jordan: Dar Al-Masirah.
Abu Huwaij, M. et al. (2002). Measurement and Evaluation in Education and Psychology . Jordan: International Scientific House for Culture.
Abdul Sahib, E. M. et al. (2012) . The nature of concepts and methods of correcting misconceptions . Jordan : Safaa House.
Abdul Rahman, A. H. and Zangana , A. H. (2007). Methodological patterns and their applications in the humanities and applied sciences . Baghdad: Dar Al-Wifaq.
- Tamimi, A. J. M. ( 2012 ) . Education and Human Rights . Baghdad : Dar Al-Ilm for Printing and Publishing.