Narrative style and production of meaning A study of the story (The Lesson) by Faraj Yassin

Ahlam Amil Hazzaa

Tikrit University/ College of Education for Women

DOI: https://doi.org/10.25130/Lang.8.12.2.10

Keywords: Narrative space, narrative transformation


Abstract

The research examines the issue of narrative style in the short story "The Lesson" by the author Faraj Yassin. It posits that the narrative style is the most critical structural element in the story's success, as it defines the narrative identity. This story, with its mature narrative perspective and its focus on cultural and educational aspects, demonstrates how the author, through his distinctive style, creates scenes that capture the reader's attention, provoke thought, and raise a multitude of cultural questions about life. The narrative style used by the author integrates all the artistic and aesthetic potential related to the strong presence of narrative elements in the scenes, contributing to a rich production of narrative meanings. This, in turn, makes the story itself a significant lesson in storytelling, through the nature of the characters, the event, and the effectiveness of the narrative style, resulting in a network of meanings that contribute to the story's artistic and aesthetic success.


References

(1) دليل الدراسات الأسلوبية، جوزيف ميشال شريم، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، ط1، 1984.

(2) السردية ـــ حدود الفهم: بول بيرون، ترجمة عبد الله إبراهيم، مجلة الثقافة الأجنبية ـــ بغداد، ع /2، 1972.

(3) سردية فرج ياسين، القصة القصيرة بوصفها هوية، محمد صابر عبيد، منشورات الاتحاد العام للأدباء والكتاب في العراق، بغداد، ط1، 2023.

(4) في الخطاب السردي، نظرية غريماس، محمد الناصر العجمي، الدار العربية للكتاب سلسلة مساءلات، 1993.

(5) القصة القصيرة: الفضاء والبناء والتشكيل، د. عبد الواحد الأحمد، مجلة فضاءات أدبية، الجزائر، العدد 10 لسنة 2005.

(6) عربة بطيئة، فرج ياسين، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، ط1، 1986.

(7) مدخل إلى التحليل البنيوي لقصص، رولان بارت، ترجمة نخلة فريفر، مجلة العرب والفكر العالمي، مركز الإنماء العربي ـــ بيروت، ع / 5، 1989.

(8) معجم السرديات، مجموعة من المؤلفين، مطابع مختلفة في الوطن العربي، ط1 ،2010.

(9) معجم مصطلحات الأدب، مجدي وهبة، مكتبة لبنان ـــ بيروت، 1974.

(10) نظريات السرد الحديثة، والاس مارتن، ترجمة د. حياة جاسم محمد، المجلس الأعلى للثقافة والآداب والفنون، الهيأة العامة لشؤون المطابع الأميرية، الكويت، 1998.

(11) النظرية الأدبية المعاصرة، رامان سلدن، ترجمة: سعيد الغانمي، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، دار الفارس للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، ط1، 1996.

(12) نظرية السرد من وجهة النظر إلى التبئير، جيرار جينيت وآخرون، ترجمة: ناجي مصطفى، منشورات دار الحوار الأكاديمي والجامعي، الدار البيضاء ط1، 1989.

(13) نظرية المنهج الشكلي، نصوص الشكلانيين الروس، مشترك، جمع تودوروف، ترجمة: إبراهيم الخطيب، الشركة المغربية للناشرين المتحدين، ومؤسسة الأبحاث العربية، ط1، 1982.