Quranic intertextuality in the poetry of Muhammad Al-Suwaidi Diwan (The River Brought Him) is an example

Sahar Ali Ibrahim Al-Daraji

Open Educational College / Salah Al-Din Study Center

DOI: https://doi.org/10.25130/Lang.8.10.2

Keywords: intertextuality, the Holy Qur’an, poetic text, Stories of the Prophets_peace be upon them_


Abstract

The research titled (Qur’anic intertextuality in the collection “The River Brought It” by the poet Muhammad Al-Suwaidi) dealt with the phenomenon of intertextuality, which is considered simultaneous across literary eras , But the poet presented it in an effective and influential way that gives the poetic texts the spirit of modernity, using the Qur’anic texts, which are the foundational building block for the creative recipient . This study employed poetic texts with deep Qur’anic connotations derived from the stories of the Prophets - peace be upon them - which confirm the poet’s mastery of the poetic language with precise words and beautiful rhetorical arts, using Qur’anic quotations full of expressive lessons and wisdom . Which confirms the poet’s endless adherence to the Holy Qur’an, which provided him with linguistic wealth, which made him employ intertextual words that came as illuminating keys that he used as evidence in his poems, and he documented the texts in a professional way that takes our imagination to vast Qur’anic worlds full of sensations and feelings.


References

أ.م.د. خديجة أدري محمد، و م.م. رشدي طلال لطيف. (2020م). التناص الديني في شعر جاسم محمد جاسم. العراقية للمجلات الأكاديمية العلمية، المجلد 4(العدد 1).

أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود حافظ الدين النسفي. (1419هـ، 1998م، ج17). تفسير مدارك التنزيل وحقائق التأويل (الإصدار 1، المجلد 17). بيروت: دار الكلم الطيب.

أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد بن علي الواحدي (ت468هـ). (1415هـ)، الوجيز في تفسير الكتاب العزيز (الإصدار ط1). دمشق- بيروت: دار القلم- دار الشامية.

أبو عبد الله محمد بن عبد الله بن عيسى بن محمد المري، الملقب بأبن زمنين المالكي. (1423هـ ، 2002م، ج3). تفسير القرآن العزيز (الإصدار 1، المجلد 3).تحقيق: حسين بن عكاشة، و محمد بن مصطفى الكنز، مصر: الفاروق الحديثة.

أحمد ناهم. (2004م). التناص في شعر الرواد (الإصدار ط1). بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة.

إسماعيل بن حماد الجوهري (ت392هـ) (1990م، مادة (نَصَصَ))، الصحاح، تاج اللغة وصحاح العربية (الإصدار ط3). بيروت: دار العلم للملايين. وينظر : لسان العرب، محمد بن مكرم بن منظور المصري(ت711ه)، دار الحديث، القاهرة، د.ط، 1423ه، 2003م، مادة (نَصَصَ).

جمال فلاح النوافعة. (2008م). أثر القرآن الكريم في الشعر الفلسطيني الحديث. الأردن: جامعة مؤتة.

حاتم عبد الحميد محمد المبحوح. (1431هـ ، 2010م). التناص في ديوان ( لأجل غزة). غزة: الجامعة الاسلامية.

خالد عبد الله ابراهيم. (1445هـ، 2023م). الموروث في شعر بشرى البستاني. العراق: جامعة تكريت، كلية الآداب.

د.حمد محمود الدوخي. (2017م). تخطيط النص الشعري، معاينة سيميائية لفاعلية العتبة في صناعة النص الشعري (الإصدار ط1). بغداد: دار سطور للنشر والتوزيع.

د.حميد صباحي كرا أغاني، رسول بازيار، و د.علي صياداني. (2014م). التناص القرآني في شعر محمد الجواهري. مجلة لاراك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية، المجلد 6، العدد 15.

د.مسعود غريب. (2019م). التناص بين التراث النقدي البلاغي والدرس اللساني الحديث. مجلة جيل للدراسات الأدبية والفكرية، العدد 51.

عز الدين مناصرة. التناص والتلاص في النقد الحديث. مجلة الرأي. نشر بتاريخ : 6/ 1/ 2006م.

عصام حفظ الله واصل.1431ه، 2011م. التناص التراثي في الشعر العربي المعاصر (الإصدار ط1). الأردن: دار غيداء للنشر والتوزيع.

مجمع اللغة العربية بالقاهرة. (د.ت، مادة (نصًّ)). المعجم الوسيط. بيروت: دار إحياء التراث العربي.

محمد السويدي. (2016م). ديوان (أَتَى بِهِ النَّهْر)، ط1. بغداد: سلسلة منشورات نون.

محمد بن محمد بن عبد الرزاق الحسيني الملقب بمحمد مرتضى الزبيدي(ت1205ه)، مادة (نَصَصَ). تاج العروس من جواهر القاموس، ط1. بيروت: دار الكتب العلمية.

محمد علي الصابوني. 1417هـ، 1997م. صفوة التفاسير، ط1، ج3، القاهرة: دار الصابوني للطباعة والنشر والتوزيع.

م.م. علياء باسم نجم الربيعي، أ.د. نجلاء عبد الحسين عليوي (2024م)، القرآن الكريم في الشعر العربي في كتاب الكامل في اللغة والأدب للمبرد (ت 286ه)، العراقية للمجلات الأكاديمية العلمية، العراق.

ناصر الدين أبو سعيد عبد الله بن عمر بن محمد الشيرازي البيضاوي. (1418هـ). أنوار التنزيل وأسرار التأويل (ط 1، ج4).تحقيق : محمد بن عبد الرحمن المرعشلي، بيروت: دار إحياء التراث العربي.

References:

Khadija Adri Muhammad and Rashdi Talal Latif. (2020). Religious Intertextuality in the Poetry of Jassim Muhammad Jassim. Iraqi Academic Scientific Journals, Vol. 4 (No. 1).

Abdullah ibn Ahmad ibn Mahmoud al-Nasafi. (1998). *Tafsir Madarek al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil* (1st ed., Vol. 17). Beirut: Dar al-Kalam al-Tayyib.

Ali ibn Ahmad ibn Muhammad al-Wahidi (d. 468 AH). (1994). *Al-Wajiz fi Tafsir al-Kitab al-Aziz* (1st ed.). Damascus-Beirut: Dar al-Qalam - Dar al-Shamiah.

Muhammad ibn Abdullah ibn Isa ibn Muhammad al-Mari, known as Ibn Zamin al-Malaki. (2002). *Tafsir al-Qur'an al-Aziz* (1st ed., Vol. 3). Edited by Hussein bin Akasha and Muhammad bin Mustafa al-Kanz. Egypt: Al-Farouq al-Hadith.

Ahmad Nahim. (2004). *Intertextuality in the Poetry of the Pioneers* (1st ed.). Baghdad: General Cultural Affairs House.

Ismail ibn Hamad al-Jawhari (d. 392 AH). (1990). *Al-Sihah, Taj al-Lugha wa Sihah al-Arabiyya* (3rd ed.). Beirut: Dar al-Ilm Lil-Malayin. See also: *Lisan al-Arab*, Muhammad bin Makram al-Mundhir al-Masri (d. 711 AH), Dar al-Hadith, Cairo, 1423 AH, 2003.

Jamal Falah al-Nawafiah. (2008). The Influence of the Holy Quran in Modern Palestinian Poetry. Jordan: Mu'tah University.

Hatim Abdul Hamid Muhammad al-Mabhuh. (2010). *Intertextuality in the Diwan "For Gaza"*. Gaza: Islamic University.

Khalid Abdullah Ibrahim. (2023). Heritage in the Poetry of Bushra al-Bustani. Iraq: Tikrit University, College of Arts.

Dr. Hamad Mahmoud al-Doukhai. (2017). *Planning the Poetic Text: A Semiotic Examination of the Efficacy of the Threshold in the Creation of the Poetic Text* (1st ed.). Baghdad: Dar Sutur for Publishing and Distribution.

Dr. Hamid Sabahi, Rasul Baziyar, and Dr. Ali Sayadani. (2014). *Quranic Intertextuality in the Poetry of Muhammad al-Jawahiri*. *Larak Journal of Philosophy, Linguistics, and Social Sciences*, Vol. 6, No. 15.

Dr. Masoud Gharib. (2019). Intertextuality Between Critical Rhetorical Heritage and Modern Linguistic Studies. *Jil Journal of Literary and Intellectual Studies*, No. 51.

Ezzedin Manasra. Intertextuality and Tilaq in Modern Criticism. *Al-Rai Journal*, Published on: 1/6/2006.

Issam Hafiz Allah Wasel. (2011). *Heritage Intertextuality in Contemporary Arabic Poetry* (1st ed.). Jordan: Dar Ghida for Publishing and Distribution.

Arabic Language Academy in Cairo. (n.d.). *Al-Mu’jam Al-Wasita* (The Intermediate Dictionary). Beirut: Dar Ihyaa al-Turath al-Arabi.

Muhammad Al-Suwaidi. (2016). *Diwan "Ataa Bih al-Nahr"*, 1st ed. Baghdad: Noun Publications Series.

Muhammad ibn Muhammad ibn Abdul Razzaq al-Husseini, known as Muhammad Murtada al-Zabidi (d. 1205 AH). *Taj al-Arous min Jawahir al-Qamus* (1st ed.). Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyya.

Muhammad Ali al-Sabuni. (1997). *Safwat al-Tafasir*, 1st ed., Vol. 3. Cairo: Dar al-Sabuni for Printing, Publishing, and Distribution.

.M.M. Alia Basem Najm Al-Rubaie, Prof. Dr. Najla Abdul Hussein Aliwi (2024 AD), The Holy Qur’an in Arabic Poetry in the Book of Complete Language and Literature by Al-Mubarrad (d. 286 AH), Al-Iraqiya Scientific Academic Journals, Iraq.

Nasser al-Din Abu Sa'id Abdullah ibn Omar ibn Muhammad al-Shirazi al-Baydawi. (1998). *Anwar al-Tanzil wa Asrar al-Ta'wil* (1st ed., Vol. 4). Edited by Muhammad ibn Abdul Rahman al-Marashli. Beirut: Dar Ihyaa al-Turath al-Arabi.