The paradox in Fadl Khalaf Jabr’s poetry (collection of poems for the Brightness of Gold) is an example

Suhail Saleh Eisa

University of Tikrit – Collage of Arts

DOI: https://doi.org/10.25130/Lang.8.9.2

Keywords: paradox, meaning, Text, receiver, Contrast, Poetry


Abstract

The concept of (paradox) refers to the rhetorical style in which the hidden meaning is in clear contradiction with the apparent meaning. Paradox often requires deep contemplation and insight to reach the contradiction and reveal the implications of the conflict between the apparent meaning and the hidden meaning immersed in the depths of the text and its distant spaces.

Irony has an important function in literature in general and poetry in particular. In poetry, it goes beyond hidden gestures and attention-grabbing. Rather, it extends to creating semantic tension in the poem through contrast in things, which may not only come through strange and exciting words in the context, but rather through creating... The brilliant possibilities of employing the vocabulary of ordinary and everyday language within poetic discourse, and this is clearly evident in the poetry of Fadl Khalaf Jabr in the collection For the Shine of Gold, which I chose as a model for the study, as the collection is filled with poetic paradoxes, the exchange of meaning, and its opposition between the folds of one line and one poem, and paradox is the basic theme upon which it relied. The texts of the Diwan have to produce their general significance, and the distinguishing mark that you notice when you read the Diwan, which points you to the areas of beauty in his poetry and his use of irony in pulling the reader and attracting him to the area of ​​interest and not leaving without a result from the poetic verses that he reads, and the areas of beauty in which the poet used irony are many. In the Diwan, I tried to touch its edges and chart the way for those who come after me, trying to explore the depths of the Diwan and delve into its aesthetics.


References

• ذريل ع، (2000م) الاسلوبية والنص بين النظرية والتطبيق، سوريا، اتحاد الكتاب العرب.

• عودة، ع. ي. (2011م) البنيات الاسلوبية في شعر احمد الوائلي دراسة نظرية وتطبيقية، العراق جامعة البصرة.

• حاجم، ك. ف، (2006م)، تطور القصيدة الغنائية في الشعر العراقي الحديث النصف الثاني من القرن العشرين، العراق، الجامعة المستنصرية.

• عبد، ر. ع، ( 2012م)، جماليات التقرير في شعر أمل دنقل، مجلة آداب ذي قار ، المجلد 2 ، العدد 8، كانون الأول.

• تاوريرت، ب، الحقيقة الشعرية على ضوء المناهج النقدية المعاصرة والنظريات الشعرية دراسة في الأصول والمفاهيم، (2010م)، اربد، عالم الكتب الحديث.

• بلقاسم، م، الحوار مع الذات ، (2000م)، الجزائر، دار الشؤون الثقافية اتحاد الكتاب العرب.

• جبر ، ف. خ، (2011م)، ديوان من أجل سطوع الذهب، مؤسسة الدوسري.

• عبيد، م. ص، (د.ت)، طائر الفينيق ، إعداد وتقديم د. خليل شكري هياس، دمشق، دار تموز.

• سويدان، س، (1999م)، في النص الشعري العربي مقاربات منهجية، بيروت، دار الآداب.

• مكنوني، م. (1997م)، اللغة الشعرية دراسة في شعر حميد سعيد، دار الشؤون.

• بورملكي، ر. ر، (2016)، مظاهر المفارقة في قصيدة لمن تغني لأحمد عبد المعطي حجازي، مجلة اضاءات نقدية ( فصلية محكمة ) ، السنة السادسة ، العدد الحادي والعشرون ، آذار.

• العيد، م. (د.ت) المفارقة القرآنية دراسة في بنية الدلالة، القاهرة ، مكتبة الآداب.

• قاسم، س. (1982م)، المفارقة في القص العربي المعاصر، مجلة فصول ، المجلد 2، العدد 2، مارس.

• ميريك، س. (1987م)، المفارقة وصفاتها ، د. سي ميريك ، ترجمة د. عبد الواحد زيارة ، موسوعة المصطلح النقدي، بغداد، دار المأمون.

• مفتاح، م. (د.ت)، المفاهيم معالم نحو تأويل واقعي، المركز الثقافي ، مكتبة الأدب العربي. .

• جاد، ع. م، (د.ت) نحو استراتيجية تأويلية رعويات (مطر) نموذجا، مصر، الهيئة المصرية العامة للكتاب.

• المفارقة في شعر إبراهيم نصرالله ، إسراء سلامة محمد أطروحة دكتوراه جامعة اليرموك 2017.

• البعد الديني الصوفي في شعر أديب كمال الدين،مجلة الدراسات اللغوية،كلية التربية للبنات،جامعة تكريت،2021 ،عدد 3،مجلد 4 )

• أنماط الصورة الفنية في شعر صلاح عبد الصبور،أحلام عامل هزاع،مجلة الدراسات اللغوية،كلية التربية للبنات ،جامعة تكريت،،2021 ، ع3،مجلد 4 )

• Sources:

• • Dharil, A. (2000), Stylistics and Text between Theory and Practice, Syria, Arab Writers Union.

• • Odeh, A. Y. (2011 AD) Stylistic structures in the poetry of Ahmed Al-Waeli, a theoretical and applied study, Iraq, University of Basra

• • Hajim, K. F., (2006 AD), The Development of Lyric Poetry in Modern Iraqi Poetry, the Second Half of the Twentieth Century, Iraq, Al-Mustansiriya University.

• • Abdul, R. A, (2012), The Aesthetics of Report in the Poetry of Amal Dunqul, Dhi Qar Journal of Arts, Volume 2, Issue 8, December.

• • Taourirt, B., Poetic Truth in Light of Contemporary Critical Methods and Poetic Theories, A Study in Origins and Concepts, (2010), Irbid, Modern World of Books.

• • Belkacem, M., Dialogue with the Self, (2000 AD), Algeria, House of Cultural Affairs, Arab Writers Union.

• • Jabr, F. Kh., (2011), Diwan for the Shine of Gold, Al-Dosari Foundation.

• • Obaid, M. P., (D.T.), The Phoenix, prepared and presented by Dr. Khalil Shukri Hayas, Damascus, Dar Tammuz.

• • Suwaidan, S. (1999), Methodological Approaches to the Arabic Poetic Text, Beirut, Dar Al-Adab.

• • Maknouni, M. (1997), Poetic Language: A Study in the Poetry of Hamid Saeed, Dar Al-Shu’an.

• • Burmalki, R. R., (2016), Manifestations of Paradox in the Poem of Whom She Sings by Ahmed Abdel Muti Hegazy, Critical Illuminations Magazine (Refereed Quarterly), Sixth Year, Twenty-First Issue, March.

• • Al-Eid, M. (D. T.) The Qur’anic Paradox: A Study in the Structure of Semantics, Cairo, Library of Arts.

• • Qasim, S. (1982), Paradox in Contemporary Arabic Storytelling, Fosool Magazine, Volume 2, Issue 2, March.

• • Merrick, S. (1987), Paradox and its Characteristics, Dr. C. Merrick, translated by Dr. Abdul Wahid Ziara, Encyclopedia of Critical Terms, Baghdad, Dar Al-Ma’mun.

• • Key, m. (D.T.), Concepts: Milestones Toward a Realistic Interpretation, Cultural Center, Arab Literature Library.

• • Gad, A. M., (D.T.) Towards a pastoral hermeneutic strategy (Mattar) as a model, Egypt, Egyptian General Book Authority.

• • Irony in the poetry of Ibrahim Nasrallah, Israa Salama Muhammad, doctoral thesis, Yarmouk University 2017.

• The Sufi religious dimension in the poetry of Adeeb Kamal al-Din, Journal of Linguistic Studies, College of Education for Girls, Tikrit University, 2021, No. 3)

• • Patterns of the artistic image in the poetry of Salah Abdel Sabour, Ahlam Amel Hazza, Journal of Linguistic Studies, College of Education for Girls, Tikrit University, 2021, no. 4(