Intertextuality in the Poetry of Mohammed Azzam
Layla Talal Ahmed
Technical Institute of Al-Dour - Northern Technical University
DOI: https://doi.org/10.25130/Lang.8.7.4
Keywords: Intertextuality, religious stories, Mohammed Azzam, textual thresholds, quotation
Abstract
Intertextuality and the inspiration of heritage have always been a rich source for poets and writers across different eras due to the diversity of its meanings and the variety of its sources, which draw from their vitality and address reality with the meanings and implications that poets have derived. This is what we have observed in our study of intertextuality in the poetry of Mohammed Azzam. The poet demonstrates reliance on religious and historical stories, interweaving his texts and drawing their material and foundation from the Quran, with its stories that reflect our reality and work to portray hope at times and show the decline and degradation of the nation at other times, through a paradox that creates a linguistic, intellectual, and suggestive poetic image. Intertextuality is the relationship between the discourse of the other and the discourse of the self, a dialogical relationship between texts, times, and places. Given that the poetry of Mohammed Azzam, this contemporary Jordanian poet, is full of this harmony and intertextuality to the extent that none of his texts lack intertextuality with religious and historical heritage, we decided to study this phenomenon in his poetry.
Research Methodology: In this study, we tried to rely on the structural semiotic approach based on the relationship between the signifier and the signified, which is the semiotic foundation through the dialogue of the two texts in order to identify the relationships connecting them and to answer its objectives.
References
ـ الأزهر الزناد .( 1992 ) . دروس في البالغة العربية ـ نحو رؤية جديدة . بيروت .
ـ الغذامي .( 1998 ) الخطيئة والكفير . القاهرة . الهيئة العامة للكتاب .
ـ بارت .( 1992 ) تر. منذر عباس . لذة النص . سوريا . مركز الإنماء الحضاري .
ـ توفيق يوسف . ( 1987 ) المؤلفات الكاملة ـ غبار الأيام . لبنان . مكتبة بيروت .
ـ جيرار جينيت . ( 1992 ) نحو شعرية منفتحة . دمشق . دار الرحاب .
ـ حسن سعد . ( 2024 ) التعالق النصي مع الشعر القديم في شعر موفق محمد . جامعة الكوفة .
ـ حسين جميل البرغوثي ( 1979 ). أزمة الشعر المحلي . القدس . منشورات صلاح الدين .
ـ خليل شكري هياس .( 2016 ) القصيدة السير ذاتية ـ بنية النص وتشكيل الخطاب . الأردن . دار غيداء
ـ ريتشاردز . ( 1999) . تر. مصطفى بدوي . مبادئ النقد الأدبي . القاهرة . المؤسسة المصرية العامة
ـ سعيد يقطين . ( 2005 ) من النص إلى النص المترابط . المغرب . الدار البيضاء .
ـ سعيد يقطين .( 1992 ) الرواية والتراث السردي ـ من أجل وعي جديد بالتراث . بيروت . المركز الثقافي العربي .
ـ عارف الساعد . (2024 ) . قراءة في الأنساق الثقافية من منظور النقد الثقافي في شعر آدم الأخير ، مجلة بحوث اللغات ـ كلية التربية للبنات ـ جامعة تكريت . ع 6، مج8 .
ـ عباس يوسف الحداد . ( 2009 ) . الأنا في الشعر الصوفي ابن الفارض أُنموذجاً . سوريا . دار الحوار
ـ كارل يونغ ( 1997 ) علم النفس التحليلي . تر. نهاد خياط . اللاذقية . دار الحوار .
ـ محسن اطميش . ( 1986 ) دير الملاك ـ دراسة نقدية للظواهر الفنية في الشعر العراقي المعاصر . العراق . مطبعة بغداد .
ـ محمد عزام . ( 2014 ) أرى في الماء غير الماء . الأردن .
ـ محمد مفتاح . ( 1986م ). استراتيجية التناص. المغرب . المركز الثقافي العربي .
ـ نتالي غروس ( 2021 ) تر. عبدالحميد بورايو . مدخل إلى التناص . سوريا . دار نينوى للدراسات.
References
Abbas, I. (1955). The Art of Poetry. Beirut, Lebanon: Dar Beirut.
Al-Zannad, A. (1992). Lessons in Arabic Rhetoric - Towards a New Vision. Beirut, Lebanon.
Al-Ghadhami, A. (1998). The Sin and the Expiation. Cairo, Egypt: The General Book Authority.
The Absent Text - Manifestations of Intertextuality in Arabic Poetry.
Barthes, R. (1992). The Pleasure of the Text (M. Abbas, Trans.). Syria: Center for Cultural Development.
Youssef, T. (1987). Complete Works - The Dust of Days. Beirut, Lebanon: Beirut Library.
Genette, G. (1992). Towards an Open Poetics. Damascus, Syria: Dar Al-Rahab.
Saad, H. (2024). The Intertextuality with Ancient Poetry in the Poetry of Muwafaq Muhammad. University of Kufa.
Al-Barghouthi, H. J. (1979). The Crisis of Local Poetry. Jerusalem: Salah Al-Din Publications.
Hayas, K. S. (2016). The Autobiographical Poem - Text Structure and Discourse Formation. Jordan: Ghaidaa Publishing House.
Deir Al-Malak.
Richards, I. A. (1999). Principles of Literary Criticism (M. Badawi, Trans.). Cairo, Egypt: The Egyptian General Institution.
Yaqtin, S. (2005). From Text to Hypertext. Casablanca, Morocco.
Yaqtin, S. (1992). The Novel and Narrative Heritage - Towards a New Awareness of Heritage. Beirut, Lebanon: The Arab Cultural Center.
Al-Haddad, A. Y. (2009). The Self in Sufi Poetry: Ibn Al-Farid as a Model. Syria: Dar Al-Hiwar.
Jung, C. G. (1997). Analytical Psychology (N. Khayyat, Trans.). Lattakia, Syria: Dar Al-Hiwar.
Azzam, M. (2014). I See in Water Other Than Water. Jordan.
Miftah, M. (1986). The Strategy of Intertextuality. Morocco: The Arab Cultural Center.
Gross, N. (2021). Introduction to Intertextuality (A. Bouraoui, Trans.). Syria: Ninawa Studies House.