The Dialogic Creativity in the Tragedy of Cleopatra by Ahmed Shawqi – A Critical Reading

Authors

  • Dr. Kholoud Youssef Tikrit University/ College of Education for Humanities

DOI:

https://doi.org/10.25130/Lang.9.2.3

Keywords:

Dialogue, Cleopatra, Theatre, Poetry, Conflict

Abstract

The protagonist of this poetic play, Cleopatra, is renowned for her relationships with Julius Caesar, Marcus Antonius, and her son Caesarion. The play encapsulates historical and political events, wherein the poet and playwright highlights Cleopatra’s conflict with the Romans due to her political and emotional ties with Marcus Antonius. This relationship deteriorated Antonius’ standing with Rome, as his loyalty to Cleopatra came at the expense of Roman interests. The dramatic dialogue effectively portrays the Egyptian queen's courage, love, and devotion to her people, culminating in a tragic ending, as Cleopatra chooses to take her own life by poisoning herself rather than falling captive to the Romans.

References

أباظة، عزيز ، محاضرات عن مسرحيات محمد مندور، الناشر مؤسسة هنداوي، 2017.

تريش، أسماء، خصائص المسرح الشعري عند صلاح عبد الصبور مسرحية الأميرة ، رسالة ماجستير، جامعة قاصدي مرباح قلة – الجزائر، 2017.

الساعدي، عارف، قراءة في الأنساق الثقافية من منظور النقد الثقافي في شعر آدم الأخير، شهرزاد شهاب أحمد، مجلة البحوث واللغات، العدد السادس، 2024 .

سراج، عزة، محاضرات في المسرح الشعري، الدكتور، دار الفجر للنشر والتوزيع، 2020.

شوقي، أحمد، في المصادر والمراجع، ، الطبعة الأولى ، الكويت ناشر، 2006 .

شوقي، أحمد، مصرع كليُوباترا، مطبعة دار الكتب المصرية، 1949 .

العبد، جابر علي، الحوار مفهوما وتأصيلاً وواقعاً ، مجلة حوليات كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات – الإسكندرية، المجلد الثاني، العدد الخامس والثلاثين.

عبد الغني، مصطفى، المسرح الشعري العربي (الأزمة والمستقبل)، سلسلة كتب ثقافية يصدرها المجلس الوطني للثقافة و الفنون والآداب الكويت، 1978.

عناني، محمد، دراسات في المسرح والشعر ، مكتبة دار غريب الطباعة القاهرة، 1986.

ابن منظور، لسان العرب ، دار صادر لبنان، الطبعة الأولى، الجزء الرابع، 1970.

وادي، طه، شعر شوقي الغنائي والمسرحي ، دار المعارف ، الطبعة الثالثة ، 1985.

عبود، خلود يوسف، لغة المسرح بين التحول والثبات- مأساة هاملت لـ محمد خضر الحمداني أنموذجاً، مجلة البحوث واللغات، العدد178، 2024.

References:

Abaza, Aziz. Lectures on the Plays of Mohamed Mandour. Hindawi Foundation Publishing, 2017.

Triche, Asmaa. The Characteristics of Poetic Drama in the Works of Salah Abdel Sabour: The Play "The Princess". Master’s Thesis, Kasdi Merbah University - Algeria, 2017.

Al-Saadi, Aref. “A Reading in the Cultural Patterns from the Perspective of Cultural Criticism in the Poetry of 'The Last Adam'.” Shahrazad Shehab Ahmed, Journal of Research and Languages, Issue 6, 2024.

Siraj, Azza. Lectures on Poetic Drama. Dr., Dar Al-Fajr for Publishing and Distribution, 2020.

Shawqi, Ahmed. In Sources and References. First Edition, Kuwait: Nashir, 2006.

Shawqi, Ahmed. The Death of Cleopatra. Egyptian Book House Press, 1949.

Al-Abd, Jaber Ali. “Dialogue: Conceptualization, Foundation, and Reality.” Annals of the College of Islamic and Arabic Studies for Girls – Alexandria, Vol. 2, Issue 35.

Abdel Ghani, Mustafa. Arabic Poetic Drama: Crisis and Future. Cultural Books Series, National Council for Culture, Arts and Letters – Kuwait, 1978.

Anani, Mohamed. Studies in Theater and Poetry. Dar Gharib Printing Library – Cairo, 1986.

Ibn Manzur. Lisan Al-Arab. Dar Sader – Lebanon, First Edition, Vol. 4, 1970.

Wadi, Taha. The Lyric and Dramatic Poetry of Shawqi. Dar Al-Ma'arif, Third Edition, 1985.

Abboud, Kholoud Youssef. “The Language of Theatre Between Transformation and Stability: ‘Hamlich Tragedy’ by Mohamed Khudair Al-Hamdani as a Model.” Journal of Research and Languages, Issue 178, 2024.

Published

2025-06-30

How to Cite

Aboud, K. Y. (2025). The Dialogic Creativity in the Tragedy of Cleopatra by Ahmed Shawqi – A Critical Reading. JOURNAL OF LANGUAGE STUDIES, 9(2), 39–70. https://doi.org/10.25130/Lang.9.2.3