The effect of the self-scheduling strategy (K.W.I.H) in developing contemplative thinking among fifth grade literary students in the subject of literature and texts

Rana Ibrahim Khaled Al-Ezzi

Directorate of Education Kirkuk The General Arabic Language/Methods of Teaching Arabic Language

DOI: https://doi.org/10.25130/Lang.8.12.4

Keywords: strategy, development, thinking, teaching, intelligence


Abstract

Our goal in research is identify effect of the self-scheduling strategy (K.W.I.H.) in developing reflective thinking among fifth grade literary students in the subject of literature and texts. He was appointed by the students of the fifth literary grade in (Al-Sayyab Preparatory School for Boys), in the city of Kirkuk, in the second semester of the year (2023-2024). With a number of (60) students. In an experimental group (30) students from Class A, studying using the self-scheduling strategy (K.W.I.H), and a control group (30) students from Class B, studying using the usual method. The researcher relied on the experimental method, and conducted equivalence between the research sample, and built a test to measure the level of contemplative thinking for fifth-grade literary students in the subject of literature and texts. The tool consisted of test items totaling (40) items, which were presented to specialists. In the educational and psychological, the Arabic language teaching methods, and preparing teaching plans tools, experiment is implemented on second semester year (2023-2024) from Tuesday (20/2/2024). Until Sunday (21/4/2024),then the post-test was administered on Thursday (25/4/2024). The data were treated statistically with a t-test for two independent samples. The result indicated that the experimental group studying using the self-scheduling strategy (K.W.I.H) was superior to the control group in the growth of reflective thinking, and it was proven that there was a difference between the pre- and post-applications in the variable of reflective thinking, in favor of the post-test.


References

-البياتي، ضياء سفيان علي (2023): أثر استخدام أنموذج بيجر في تنمية الفهم القرائي لدى طلبة الصف الثاني المتوسط في مادة الأدب والنصوص، (بحث منشور)، مجلة دراسات اللغة، كلية التربية للبنات، جامعة تكريت، مجلد7، عدد1، العراق.

-الثقفي، عبد اهلال(2013): القيم الاجتماعية وعلاقتها بالتفكير التأملي لدى طالبات التربية الخاصة (المتفوقات والعاديات) في جامعة الطائف، (بحث منشور)، المجلة العربية، مجلد30 عدد6، المملكة العربية السعودية .

-الجادري، عدنان حسين، ويعقوب عبدالله أبو حلو (2009): الأسس المنهجية والاستعمالات الإحصائية في بحوث العلوم التربوية والإنسانية، ط1، إثراء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

-جمعة، حسن (2008): اللغة العربية إرث وارتقاء وحياة، ط1، اتحاد الكتاب العرب، دمشق، سوريا.

-جواد، بتول فاضل (2022): أثر استراتيجية ترشيح الأفكار في تحصيل قواعد اللغة العربية والتفكير الناقد عند طالبات الصف الخامس الأدبي، (بحث منشور)، مجلة كلية التربية للعلوم الإنسانية، الجامعة المستنصرية، مجلد28، عدد117، بغداد، العراق.

-الحسناوي، حاكم موسى (2019): فاعلية طرائق التدريس الحديثة في تنمية الاتجاهات العلمية، ط1، دار النفيس، عمان، الأردن.

-حسن، رنا إبراهيم خالد (2021) : فـــــــــــاعلية استراتيجية المكعب (الوجوه الستة) في قدرة طالبات الصف الرابع الأدبي على تحليل النــــــــــصوص الأدبية وتنمية تفكيرهن الإيجابي، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية للعلوم الإنسانية، جامعة الموصل، الموصل، العراق.

-خوالدة، اكرم صالح (2012): التقويم اللغوي في الكتابة والتفكير التأملي، ط1، دار الحامد، عمان، الأردن.

-الدليمي، طه علي وسعاد عبد الكريم الوائلي (2005): اللغة العربية مناهجها وطرق تدريسها، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان, الأردن.

-زاير، سعد وإيمان اسماعيل (2011): مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها، دار مصر مرتضى، بيروت .

-الزوبعي، عبد الجليل ومحمد احمد (1981): الاختبارات والمقاييس النفسية، دار الكتب، الموصل، العراق .

-زيتون، عايش (2007): النظرية البنائية واستراتيجية تدريس العلوم، ط1، دار الشروق، عمان، الأردن .

-السامرائي ، إبراهيم (1987): فقه اللغة المقارن، ط2، دار العلم للملايين، بيروت، لبنان.

-سيد قطب، (2003): النقد الأدبي أصوله ومناهجه, ط8، دار الشروق, القاهرة، مصر.

-الشكعة، علي (2007): مستوى القدرة على التفكير التأملي لدى طلبة البكالوريوس والدراسات العليا في جامعة النجاح الوطنية، (بحث منشور)، مجلة جامعة النجاح للأبحاث، مجلد21، عدد4، جامعة النجاح الوطنية ، نابلس.

-الشمري، هدى علي جواد وسعدون محمود الساموك (2005): الطرق العلمية للتدريس الحديث والسيرة والفقه في التربية الإسلامية، ط1، دار وائل للنشر، عمان، الأردن.

-طوالبة، هادي وآخرون (2010): طرائق التدريس، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

-عبد الباري، ماهر شعبان (2010): استراتيجيات فهم المقروء أسسها النظرية وتطبيقاتها العملية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان، الأردن.

-عبيد، وليم وعفانة عزو (2003): التفكير والمنهاج المدرسي، ط1، مكتبة الفلاح للنشر، بيروت، لبنان .

-العزاوي ، رافد علي حسين (2023): أثر استراتيجية SHOR في تحصيل طلاب الصف الخامس الأدبي في مادة البلاغة وتنمية تفكيرهم التأملي، (بحث منشور)، مجلة دراسات اللغة، كلية التربية للبنات، جامعة تكريت، مجلد7، عدد2، العراق.

-العزاوي، نعمة رحيم (1988) : أصول تدريس النصوص الأدبية، معهد التدريب والتطوير، بغداد، العراق .

-عطية ، محسن علي (2009): اللغة العربية مستوياتها وتطبيقاتها، ط1، دار المنهج للنشر، عمان، الأردن.

-عقيلان، إبراهيم محمد (2000) : مناهج الرياضيات وأساليب تدريسها، دار الميسرة، عمان، الأردن .

-عون، فاضل ناهي (2015): طرائق تدريس اللغة العربية وأساليب تدريسها، ط2، دار صفا، عمان، الأردن.

-العيساوي، سيف طارق (2005): مستوى طلبة قسم اللغة العربية في كلية التربية الأساسية في تحليل النصوص الأدبية، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية الأساسية، جامعة بابل، العراق.

-قطامي، يوسف (2013): استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية، ط1، دار المسيرة للنشر، عمان، الأردن.

-القواسمة، أحمد حسن ومحمد احمد (2013): تنمية مهارات التعلم والتفكير والبحث، دار الصفا، عمان، الأردن.

-كبة، نجاح هادي وعدنان جليل العزاوي (2002): دور المنظمات المتقدمة في التدريس، (بحث منشور)، مجلة الأجيال، عدد 2، نقابة المعلمين العراقية، العراق .

-كماش ، يوسف (2018): استراتيجيات التعلم والتعليم (نظريات-مبادئ-مفاهيم)، دار دجلة، عمان، الأردن.

-محمد، آمال جمعة عبد الفتاح (2010): استراتيجيات التدريس والتعلم (نماذج وتطبيقات)، ط1، دار الكتاب الجامعي، العين، الإمارات العربية المتحدة.

-ملحم، سامي محمد (2010) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار الميسرة للنشر، عمان، الأردن.

-نايف ، بيان (2016): درجة ممارسة معلمي المرحلة الأساسية الدنيا لاستراتيجيات التعلم النشط وجهة نظر المعلمين في لواء الطيبة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية العلوم التربية، جامعة آل البيت، الأردن.

-النبهان، موسى (2004): أساسيات القياس في العلوم السلوكية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

-النوري، وليد، وعبدالحميد حمزة (1981): العينـات، ط1، دار الكتب، الموصل، العراق.

-وادي، طه (2000): جمالية القصيدة المعاصرة، الشرعة المصرية العالمية للنشر، ط1، القاهرة، مصر.

-يحيى، حسن بن عابل أحمد وآخرون (2014): مناهج التعليم في مواجهة التحديات المعاصرة، ط،1 مكتبة الملك فهد الوطنية للنشر، الرياض، المملكة العربية السعودية.

Sources

- Al-Bayati, Diya Sufyan Ali (2023): The effect of using the Bigger model in developing reading comprehension among second-grade intermediate students in literature and texts, (published research), Journal of Language Studies, College of Education for Girls, Tikrit University, Volume 7, Issue 1, Iraq.

-Al-Thaqafi, Abdel Ihlal (2013): Social values and their relationship to contemplative thinking among female students of the Special Education Department (outstanding and ordinary) at Taif University, Arab Journal of Excellence, No. 6, Kingdom of Saudi Arabia.

-Al-Jadri, Adnan Hussein, and Yacoub Abdullah Abu Helou (2009): Methodological foundations and statistical uses in educational and human sciences research, Athraa Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

- Jumaa, Hassan (2008): The Arabic Language: Legacy, Advancement, and Life, 1st edition, Arab Writers Union, Damascus, Syria.

-Jawad, Batoul Fadel (2022): The effect of the idea filtering strategy on the acquisition of Arabic grammar and critical thinking among fifth-grade literary students, (published research), Journal of the College of Education for Human Sciences, Al-Mustansiriya University, Volume 28, Number 117, Baghdad, Iraq.

-Al-Hasnawi, Hakim Musa Abd Khudair (2019): The effectiveness of modern teaching methods in developing scientific trends, 1st edition, Dar Al-Nafis, Amman, Jordan.

- Hassan, Rana Ibrahim Khaled (2021): The effectiveness of the cube strategy (six faces) in the ability of fourth-grade literary students to analyze literary texts and develop their positive thinking, (unpublished master’s thesis), College of Education for the Humanities, University of Mosul, Mosul, Iraq .

-Khawaldeh, Akram Saleh Mahmoud (2012): Linguistic Evaluation in Writing and Reflective Thinking, 1st edition, Dar Al-Hamid for Publishing and Distribution, Amman.

-Al-Dulaimi, Taha Ali Hussein and Souad Abdel Karim Abbas Al-Waeli (2005): The Arabic Language, Its Curricula and Teaching Methods, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

-Zayer, Saad Ali and Iman Ismail Ayez (2011): Arabic language curricula and teaching methods, Dar Misr Mortada, Beirut, Leban.

- Al-Zubaie, Abdul Jalil Ibrahim and Muhammad Ahmed (1981): Psychological Tests and Measures, Dar Al-Kutub for Printing and Publishing, University of Mosul, Iraq.

-Zaytoun, Ayesh Mahmoud (2007): Constructivist Theory and Science Teaching Strategy, 1st edition, Dar Al-Shorouk, Amman, Jordan.

-Al-Samarrai, Ibrahim (1987): Comparative Philology, 2nd edition, Dar Al-Ilm Lil-Millain, Beirut, Lebanon.

-Sayyed Qutb, (2003): Literary Criticism, Its Principles and Methods, 8th edition, Dar Al-Shorouk, Cairo, Egypt.

-Al-Shakaa, Ali (2007): The level of reflective thinking ability among undergraduate and graduate students at An-Najah National University, An-Najah University Research Journal, Volume 21, Issue 4, An-Najah National University, Nablus, Palestine.

- Al-Shammari, Hoda Ali Jawad and Saadoun Mahmoud Al-Samouk (2005): Scientific Methods for Teaching Hadith, Biography and Jurisprudence in Islamic Education, Wael Publishing House, Amman, Jordan.

-Tawalbeh, Hadi et al. (2010): Teaching Methods, 1st edition, Dar Al Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

-Abdel-Bari, Maher Shaaban (2010): Reading comprehension strategies, their theoretical foundations and practical applications, 1st edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

-Obaid, William and Afaneh Ezzo (2003): Thinking and the School Curriculum, 1st edition, Al-Falah Publishing and Distribution Library, Beirut, Lebanon.

- Al-Azzawi, Rafid Ali Hussein (2023): The effect of the SHOR strategy on the achievement of fifth-grade students in the literary subject of rhetoric and the development of their reflective thinking, (published research), Journal of Language Studies, College of Education for Girls, Tikrit University, Volume 7, Issue 2, Iraq.

-Al-Azzawi, Nima Rahim (1988): Principles of Teaching Literary Texts, Institute of Training and Development, Baghdad, Iraq.

- Attiya, Mohsen Ali (2009): The Arabic Language, Its Levels and Applications, 1st edition, Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

-Aqilan, Ibrahim Muhammad (2000): Mathematics Curricula and Teaching Methods, Dar Al-Maysara, Amman, Jordan.

-Aoun, Fadel Nahi Abd (2015): Methods of teaching the Arabic language and methods of teaching it, 2nd edition, Dar Safaa for Publishing and Distribution, Amman.

-Al-Issawi, Saif Tariq (2005): The level of students of the Arabic Language Department at the College of Basic Education in analyzing literary texts, (unpublished master’s thesis), College of Basic Education, University of Babylon, Iraq.

-Qatami, Youssef (2013): Cognitive Learning and Teaching Strategies, 1st edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

- Al-Qawasmeh, Ahmed Hassan and Muhammad Ahmed Abu Ghazaleh (2013): Developing learning, thinking, and research skills, Dar Al-Safa for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

-Kubba, Najah Hadi and Adnan Jalil Al-Azzawi (2002): The role of advanced organizations in teaching, Al-Ajyal Magazine, No. 2, Iraqi Teachers Syndicate, Iraq.

-Kammash, Youssef Lazem (2018): Learning and Teaching Strategies (Theories - Principles - Concepts), 1st edition, Dar Degla, Amman, Jordan.

-Mohamed, Amal Juma Abdel Fattah (2010): Teaching and Learning Strategies (Models and Applications), University Book House, Al Ain, United Arab Emirates.

-Melhem, Sami Muhammad (2010): Research Methods in Education and Psychology, Dar Al-Maysara for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

- Nayef, Bayan (2016): The degree to which teachers of the lower basic stage practice active learning strategies, and the viewpoint of teachers in the Taybeh District, (unpublished master’s thesis), College of Educational Sciences, Al al-Bayt University,

-Al-Nabhan, Musa (2004): Fundamentals of Measurement in Behavioral Sciences, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

-Al-Nouri, Walid, and Abdul Hameed Hamza (1981): Al-Ainat, Al-Kutub, Mosul, Iraq.

-Wadi, Taha (2000): The Aesthetic of Contemporary Poems, Egyptian International Publishing Company, Cairo, Egypt.

-Yahya, Hassan bin Abel Ahmed and others (2014): Educational Curricula in the Face of Contemporary Challenges, 1st edition, King Fahd National Publishing Library, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia.