The Effectiveness of a Proposed Program Based on Understanding Learning to Develop Arabic Grammar Teaching Skills among Students of the Open Educational College
Abrar Mahdi Hameed
Directorate of Education, Salah al-Din / Duluiya Education Department
DOI: https://doi.org/10.25130/Lang.8.12.2
Keywords: Proposed Program, Understanding Learning, Grammar Teaching Skills, Open Educational College
Abstract
The research aims to identify the effectiveness of a proposed program based on understanding learning in developing grammar teaching skills among fifth-grade science students. The researcher developed the educational program, which included the study tools represented by the proposed program and a test for grammar teaching skills. The researcher selected the Open Educational College, Balad branch in Salah al-Din province, for conducting the study. The second stage of the Department of Early Grades Teachers was chosen, and the research sample consisted of 60 students (both male and female).
After preparing the program and its study tools, the researcher applied the program. The program’s topics were taught to the experimental group in 8 lectures per week to evaluate the achievement of the goals related to developing grammar teaching skills among the trainee teachers in the Open Educational College, second stage, in the Early Grades Teachers Department, for the subject of General Arabic. The post-test was conducted on both the experimental and control groups on Tuesday, December 6, 2019, and the final results were recorded.
The research concluded the following results: There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental and control groups in the General Arabic subject in the post-test regarding the development of grammar teaching skills among students of the Open Educational College, in favor of the experimental group. The researcher recommended the use of modern programs in teaching General Arabic and other Arabic subjects.
References
أحمد ، إيمان بدران محمد (2018). فاعلية استراتيجية(POEE)تنبأ-اشرح- استكشف، في تنمية الفهم العميق في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، مجلة البحث العلمي . العدد19. الجزء6. كلية البنات للآداب والعلوم والتربية. جامعة عين شمس. جمهورية مصر العربية..
أحمد، فطومة محمد علي (2012). تنمية الفهم العميق والدافعية للإنجاز في مادة العلوم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي باستخدام التعليم الاستراتيجي . المجلة المصرية للتربية العلمية. القاهرة . جمهورية مصر العربية.
التميمي، محمود كاظم (2012). علم النفس المعرفي . الطبعة الأولى . دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع. عمان الأردن .
جابر، عبد الحميد جابر(2003). الذكاءات المتعددة والفهم تنمية وتعمق. الطبعة الأولى . دار الفكر العربي . القاهرة. جمهورية مصر العربية.
جابر، وليد أحمد(2005). طرق التدريس العامة تخطيطها. وتطبيقاتها التربوية. الطبعة الأولى. دار الفكر العربي. القاهرة. جمهورية مصر العر بية.
حسين، محمد عبد الهادي (2007). المناهج المتعددة والطريق إلى الفهم والاستيعاب. الطبعة الثانية. دار الكتاب الجامعي. الإمارات العربية المتحدة.
حميدة، إمام مختار وآخرون(2003). مهارات التدريس. مكتبة زهراء الشرق، القاهرة، جمهورية مصر العربية.
الخزرجي، سليم إبراهيم (2011). أساليب معاصرة في تدريس العلوم . الطبعة الأولى . دار اسامة للطباعة والنشر والتوزيع. عمان الأردن.
الخطيب، عادل (2015). طرائق تدريس قواعد اللغة العربية الشائعة في المرحلة الإعدادية وعلاقتها بالمؤهل والخبرة . رسالة ماجستير غير منشورة . جامعة آل البيت. عمان . الاردن.
الخفاجي، أريج خضر (2015). أثر تصميم تعلمي قائم على استراتيجية التعلم من اجل الفهم في تحصيل مادة الرياضيات والتفكير الجانبي لدى طالبات الصف الخامس العلمي . أطروحة دكتوراة . كلية التربية للعلوم الصرفة. ابن الهيثم . جامعة بغداد.
خليل، عبد الفتاح فهمي نوال (2008). أثر استخدام خرائط التفكير في تنمية التحصيل والفهم العميق ودافعية الإنجاز لدى تلاميذ الخامس الابتدائي في مادة العلوم، بحوث ومقالات. المجلة المصرية للتربية العلمية. القاهرة . جمهورية مصر العربية.
الرشيدي، سعود عبد العزيز غازي (2006). فاعلية استراتيجية التعليم من أجل الفهم. في تنمية التفكير السابر في مادة الرياضيات لدى الطلبة الموهبين في الصف الخامس الابتدائية لمدينة حائل . رسالة ماجستير منشورة . مجلة البحث العلمي في التربية . العدد التاسع عشر. المملكة العربية السعودية.
زيتون، حسن حسين . زيتون كمال عبد الحميد (2003). التعلم والتدريس من منظور النظرية البنائية . الطبعة الأولى . مكتبة علام . القاهرة جمهورية مصر العربية.
زيتون، كمال عبد الحميد (2003). التدريس مهارته ونماذجه . عالم الكتب . للطباعة والنشر والتوزيع . القاهرة، جمهورية مصر العربية .
زيتون، كمال عبد الحميد (2004). تدريس العلوم للفهم رؤية بنائية . عالم الكتب . للطباعة والنشر والتوزيع. الطبعة الثانية. القاهرة. جمهورية مصر العربية.
السبحي وبنجر، عبد الحي أحمد. وفوزي (1997). طرائق التدريس واستراتيجياته. دار زهران للطباعة والنشر والتوزيع . جدة . المملكة العربية السعودية.
سيد، ماجدة حسام الدين (2005). أثر استخدام مدخل حل المشكلات في اكتساب طلاب الاول الثانوي بعض قواعد النحو. رسالة ماجستير غير منشورة . كلية التربية جامعة الفيوم. جمهورية مصر العربية.
شحاتة، حسن والنجار، زينب، (2003).معجم المصطلحات التربوية والنفسية . الدار المصرية اللبنانية. الطبيعة الثالثة. القاهرة. جمهورية مصر العربية.
صالح ، آيات حسن (2018). أثر استراتيجية REACTالقائمة على مدخل السياق في تنمية انتقال اثر التعلم والفهم العميق والكفاءة الذاتية الأكاديمية في مادة الأحياء لطلاب المرحلة الثانوية. بحوث ومقالات. دار المنظومة. عمان. الأردن .
طعيمة، رشدي أحمد (2000). مناهج التعليم العام في ظل العولمة . مجلة التربية والتعليم . المجلد السادس . العدد الثامن عشر. القاهرة . جمهورية مصر العربية.
طوالبة، هادي وآخرون(2010). طرائق التدريس . الطبعة الأولى . دار المسيرة . للطباعة والنشر والتوزيع. عمان . الأردن.
العبايجي، أمل فتاح (2002). دراسة موازنة للاتجاهات العلمية لطلبة المرحلة المتوسطة . مجلة كلية المعلمين.العدد35. الجامعة المستنصرية. بغداد .
عبد السلام، فايزة أحمد (2003). وحدة مقترحة لتنمية بعض كفايات النحو لدى الطالبات المعلمات بشعبة التربية بكلية الدراسات الإنسانية . رسالة ماجستير غير منشورة. كلية الدراسات الإنسانية. جامعة الأزهر. جمهورية مصر العربية.
عصر، حسن عبد الباري (2000) مهارات تدريس النحو . مركز الاسكندرية للكتاب . جمهورية مصر العربية.
العنون، نادية حسين يونس . وسن ماهر جليل (2014) . التعلم المعرفي واستراتيجيات معالجة المعلومات. الطبعة الأولى . دار المناهج ، للطباعة والنشر والتوزيع . عمان . الأردن.
عيسى، حمد أحمد أحمد (2008). فاعلية برنامج تدريسي مقترح في تنمية مهارات تدريس النحو لدى الطلاب المعلمين في ضوء مفهوم النحو الوظيفي، مجلة كلية التربية. جامعة المنصورة. العدد 66 ج. 3يناير.
قطامي، يونس (2013). استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية . الطبعة الأولى . دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع. عمان الأردن.
كوجك، كوثر حسين وآخرون(2008). تنويع التدريس في الفصل دليل المعلم لتحسين طرق التعليم والتعلم في مدارس الوطن العربي . مكتب اليونسكو الاقليمي للتربية في الدول العربية . بيروت، لبنان.
اللقاني، أحمد حسين(1999). معجم المصطلحات التربوية . المعرفة في المناهج وطرق التدريس. الطبعة الأولى . عالم الكتب. القاهرة. جمهورية مصر العربية.
مجمع اللغة العربية(2004). المعجم الوجيز. الهيئة العامة لشؤن المطابع الأميرية. القاهرة. جمهورية مصر العربية.
محمود، أحمد سعيد (2016). أثر استخدام استراتيجية التعلم المقلوب في تنمية المهارات النحوية والاتجاه نحو المقرر لدى طلاب المرحلة الثانوية. رسالة ماجستير غير منشورة . كلية التربية، جامعة الملك عبد العزيز. المملكة العربية السعودية.
مدكور، علي أحمد(2006). تدريس فنون اللغة العربية. دار الفكر العربي. الطبعة الأولى القاهرة. جمهورية مصر العربية.
مظلوم، مها هادي حسين (2015). أسلوبي التعلم السطحي والعميق (لبيجز) لدى طلبة جامعة بابل. رسالة ماجستير ، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية الإنسانية العدد 24. . جامعة بابل.
يوسف، فادية ديمتري (2015). التدريس المصغر دليل التدريب الميداني . الجزء الأول . الطبعة الأولى . مكتبة حكاية للخدمات الجامعية. القاهرة. جمهورية مصر العربية.
Newton m l .( 2000) teaching for understanding what it is and how to do if m London m new york Rutledge falmer.
Wiggines, G& Mctighe.(1998):''Understanding -by- Design Association for S ubervision and Curriculum Development.
Reference
• Abdul Salam, Faiza Ahmed (2003). A Proposed Unit for Developing Grammar Competencies Among Female Teacher Candidates in the Education Division of the Faculty of Humanities. Unpublished Master’s Thesis. Faculty of Humanities, Al-Azhar University, Arab Republic of Egypt.
• Academy of the Arabic Language (2004). The Concise Dictionary. General Authority for Print Affairs. Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Ahmed, Fatuma Mohamed Ali (2012). Developing Deep Understanding and Achievement Motivation in Science for First-Year Preparatory Students Using Strategic Teaching. Egyptian Journal of Scientific Education, Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Ahmed, Iman Badran Mohamed (2018). Effectiveness of the POEE Strategy (Predict-Explain-Explore) in Developing Deep Understanding in Science for Middle School Students. Journal of Scientific Research, Issue 19, Part 6. Faculty of Girls for Arts, Sciences, and Education, Ain Shams University, Arab Republic of Egypt.
• Al-Abaiji, Amal Fattah (2002). A Comparative Study of Scientific Attitudes of Middle School Students. Journal of Teachers College, Issue 35. Al-Mustansiriya University, Baghdad.
• Al-Anoun, Nadia Hussein Younis & Wasan Maher Jalil (2014). Cognitive Learning and Information Processing Strategies. First Edition. Dar Al Manhaj for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
• Al-Khafaji, Areej Khadr (2015). The Impact of a Learning Design Based on Understanding Strategy in Achieving Mathematics and Lateral Thinking Among Fifth Grade Science Students. PhD Dissertation. Faculty of Education for Pure Sciences, Ibn Al-Haytham, University of Baghdad.
• Al-Khatib, Adel (2015). Methods of Teaching Common Arabic Grammar in the Preparatory Stage and Its Relation to Qualification and Experience. Unpublished Master’s Thesis. Al Al-Bayt University, Amman, Jordan.
• Al-Khazraji, Salim Ibrahim (2011). Contemporary Methods in Science Teaching. First Edition. Dar Osama for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
• Al-Laqani, Ahmed Hussein (1999). Dictionary of Educational Terms: Knowledge in Curricula and Teaching Methods. First Edition. Alam Al-Kutub. Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Al-Rashidi, Saud Abdulaziz Ghazi (2006). Effectiveness of Teaching for Understanding Strategy in Developing Higher-Order Thinking in Mathematics Among Gifted Fifth Grade Students in Hail City. Published Master’s Thesis. Journal of Scientific Research in Education, Issue 19, Kingdom of Saudi Arabia.
• Al-Subhi & Binjar, Abdul Hay Ahmed, & Fawzi (1997). Teaching Methods and Strategies. Dar Zahran for Publishing and Distribution, Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia.
• Al-Tamimi, Mahmoud Kazem (2012). Cognitive Psychology. First Edition. Safaa House for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
• Asr, Hassan Abdul Bari (2000). Grammar Teaching Skills. Alexandria Book Center, Arab Republic of Egypt.
• Eissa, Hamad Ahmed (2008). Effectiveness of a Proposed Teaching Program in Developing Grammar Teaching Skills for Teacher Candidates Based on Functional Grammar Concept. Journal of the Faculty of Education, Issue 66, Part 3, January, Mansoura University.
• Hamida, Imam Mokhtar et al. (2003). Teaching Skills. Zahraa Al-Sharq Library, Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Hussein, Mohamed Abdel Hadi (2007). Multiple Curricula and the Path to Understanding and Comprehension. Second Edition. University Book House, United Arab Emirates.
• Jabir, Abdulhamid Jabir (2003). Multiple Intelligences and Deep Understanding Development. First Edition. Dar Al Fikr Al Arabi, Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Jabir, Waleed Ahmad (2005). General Teaching Methods: Their Planning and Educational Applications. First Edition. Dar Al Fikr Al Arabi. Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Khalil, Abdel Fattah Fahmy Nawal (2008). The Effect of Using Thinking Maps in Enhancing Achievement, Deep Understanding, and Achievement Motivation in Science for Fifth Grade Students. Research Articles, Egyptian Journal of Scientific Education, Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Kojak, Kawthar Hussein et al. (2008). Diversifying Classroom Teaching: A Teacher’s Guide to Improving Teaching and Learning Methods in Arab Schools. UNESCO Regional Office for Education in the Arab States, Beirut, Lebanon.
• Madkour, Ali Ahmed (2006). Teaching Arabic Language Arts. First Edition. Dar Al Fikr Al Arabi. Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Mahmoud, Ahmed Saeed (2016). The Impact of Using the Flipped Learning Strategy on Developing Grammar Skills and Attitude Towards the Curriculum Among Secondary School Students. Unpublished Master’s Thesis. Faculty of Education, King Abdulaziz University, Kingdom of Saudi Arabia.
• Mazloum, Maha Hadi Hussein (2015). Surface and Deep Learning Styles (Biggs) Among Students of Babylon University. Master’s Thesis, Journal of Basic Education College for Educational and Human Sciences, Issue 24, University of Babylon.
• Newton, M.L. (2000). Teaching for Understanding: What It Is and How to Do It. London, New York: Routledge Falmer.
• Qatami, Younis (2013). Cognitive Learning and Teaching Strategies. First Edition. Dar Al-Maseera for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
• Saleh, Ayat Hassan (2018). The Impact of the REACT Strategy Based on Contextual Approach in Developing Transfer of Learning Effects, Deep Understanding, and Academic Self-Efficacy in Biology for High School Students. Research Articles. Dar Al-Manthuma, Amman, Jordan.
• Sayed, Magda Hossam El-Din (2005). The Effect of Using Problem-Solving Approach in Acquiring Some Grammar Rules by First-Year Secondary Students. Unpublished Master’s Thesis. Faculty of Education, Fayoum University, Arab Republic of Egypt.
• Shehata, Hassan, & Najjar, Zeinab (2003). Dictionary of Educational and Psychological Terms. Third Edition. Egyptian Lebanese House. Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Taima, Rashdi Ahmed (2000). Public Education Curricula in the Context of Globalization. Journal of Education and Teaching, Volume 6, Issue 18, Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Talabeh, Hadi et al. (2010). Teaching Methods. First Edition. Dar Al-Maseera for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
• Wiggins, G., & McTighe, J. (1998). Understanding by Design. Association for Supervision and Curriculum Development.
• Youssef, Fadia Dimitri (2015). Microteaching: Field Training Guide, Part 1. First Edition. Hekaya Library for University Services, Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Zaitoun, Hassan Hussein & Zaitoun , Kamal Abdulhamid (2003). Learning and Teaching from the Perspective of Constructivist Theory. First Edition. Allam Library, Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Zaitoun, Kamal Abdulhamid (2003). Teaching: Skills and Models. Alam Al-Kutub for Publishing and Distribution, Cairo, Arab Republic of Egypt.
• Zaitoun, Kamal Abdulhamid (2004). Teaching Science for Understanding: A Constructivist Vision. Second Edition. Alam Al-Kutub for Publishing and Distribution, Cairo, Arab Republic of Egypt.